skip to Main Content

Hvad er stress:
Stress er en naturlig respons, der midlertidig sætter os i stand til at klare ekstra belastninger i en given situation, fx. eksamener, pludselige opstået situationer, som kræver, at vi skal agere hurtigt.

Når vi oplever stressende situation, så aktiveres et system i hjernen, som hjælper os til at beslutte, om vi skal kæmpe eller flygte.
Det kan resultere i at åndedrættet, pulsen, blodtrykket og svedproduktionen øges, samtidig udskiller kroppen adrenalin og kortisol, som gør os klar til kamp eller flugt.
Samtidig skærpes vores opmærksomhed (tunnelsyn), derved øges vores informations bearbejdning i den givende situation, hvilket gør os i stand til at reagere hurtigt.

 

Kortvarig stress:
Stress er en evolutionær udviklet respons, den er nødvendig og meget behjælpelig, når den er tilstede på de rigtige tidspunkter og i kortere perioder.
Når stress forekommer i kortere perioder, er det en sund reaktion, da stress gør os i stand til at agere/reagere, og løse udfordringer/opgaver i en given situation, hvorefter du kan slappe af og kroppen kan restituere.

 

Langvarig stress:
Langvarig stress er ofte kendetegnet ved, at du har én eller flere udfordringer/problematikker i dit liv, som du oplever, at du ikke kan håndtere.
Dette kan resultere i, at du over en længere periode vil være i en stresstilstand, hvor kroppen ikke kan restituere og du kan slappe af.

Hvis kroppen er i en stresstilstand i uger, måneder eller længere perioder, så kan det være usundt endda skadeligt for kroppen, da den kun er skabt til at være i et forhøjet beredskab/en stresset situation for en kortere periode, hvilket vil være individuelt.

 

Symptomer på langvarig stress:
Langvarig stress kan have et symptombillede, som hjertebanken, fravær af appetit og en konstant uro i kroppen.
Der kan også forekomme symptomer, som hovedpine, mavesmerter og hyppige infektioner, i værste fald kan hårtab opleves.
Man kan opleve søvnforstyrrelser, fx. vågner man flere gange om natten, og man kan ikke falde i søvn igen.
Dårlig søvn eller manglende søvn kan forlænge stressperioden.

Disse søvnproblemer kan resultere i et øget forbrug af cigaretter, kaffe og i værste tilfælde alkohol.

Langvarig stress kan resultere i, at man oplever koncentrations- og hukommelsesproblemer, man har svært ved at tage beslutninger.

 

Kom af med din stress med Metakognitive terapi.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk