skip to Main Content

Er du i sorg? Hvordan kommer du igennem sorgen?

Sorg er et livsvilkår som er en del af livet og vi kan ikke undgå det.
Hvorfor er det vi kommer i sorg? Vi sørger når vi mister nogen eller noget vi har kært. Sorgen kan have mange ansigter og den ses og opleves meget forskelligt, lige som at den kan udspringe af forskellige situationer – en søskende der går bort, at miste sin identitet, forælder drømmen slukkes, en skade som resulterer i et handicap, så vores bevægelighed hæmmes resten af livet.

I dag forstås sorg som en proces der beskrives som værende to-sporet, som er udarbejdet af Stroebe og Shut og viderebearbejdet af den danske psykolog og ph.d. Mai-Britt Guldin. Når vi mennesker mister noget vi har kært, vil vores sorgproces være en vekslen mellem de to spor – det tabsorienterende og det genopbyggende spor.

Når vi befinder os i det tabsorienterende spor, er vores fokus på den/det som vi har mistet. Vores opmærksomhed fyldes af tanker omkring den/det vi har mistet. Vi fyldes af emotionelle reaktioner såsom intens tristhed, vrede, håbløshed og længsel.
Når vi befinder os i det genopbyggende spor, fyldes vores hverdag af, hvordan den nye hverdag skal være, efter tabet. Sorgen er ikke forsvundet, den er stadig med os i dette spor, men vores opmærksomhed er fokuseret mod hverdagens praktikaliteter og vores nye tilværelse uden den afdøde/det mistede.

Vi vil i en sorgproces skiftevis være i de to spor – vi vil bevæge os mellem dem. Langt de fleste mennesker oplever at komme igennem sorgen uden de store begrænsninger i hverdagen og afstandtagen til praktikaliteter.

Nogle kan dog opleve at standse i det tabsorienterende spor. Dette vil medføre at de påvirkes i lang tid efter tabet og kan føre til udvikling af en forlænget sorglidelse, der typisk vil være behandlingskrævende.
Denne forlængede sorglidelse påvirker den enkeltes psykiske helbred og er associeret med væsentlig funktionsnedsættelse i en længere periode.

sorg

Hvordan kommer du igennem sorgen?

Som tidligere nævnt så er sorgen uundgåeligt og derved vil svære tanker og følelser også være uundgåelige, når vi mister nogen/noget vi har kær. Nogen vil mene at det primære problem er følelsen/oplevelsen af sorgen, men det er imidlertid ikke korrekt. Det er håndteringen af sorgen, som vedligeholder og intensiverer sorg-følelsen, der ellers kunne havde været forbigående. Ligesom kroppen, regulerer sindet sig selv. Vi skal derfor have tillid til at vi nok skal komme igennem sorgen, det vil sindet naturligt regulere. Så benyt dig af disse konkrete råd, så klarer sindet resten:

1. Du kan ikke flygte fra sorgen så giv sorgen plads, men begræns derimod tiden som du bruger på at sørge. Det er dig som skal styre hvornår og hvor lang tid, du giver sorgen din opmærksomhed. Sorgen skal ikke styre hvordan du navigerer/reagerer i dit eget liv. Bestem hvor meget tid du ønsker at være i sorgen og afsæt så tiden til det. Når tiden er brugt, vend da tilbage til dagens gøremål. Hvis sorgen trænger sig på uden for den afsatte tid, så udskyd håndteringen af sorgen til din fastlagte sørgetid.

2. Flyt dit fokus ud i verden, oplev nuet. Sorgen kan virke ukontrollérbar, så tag kontrol og vend tilbage til din dagligdag. Du må gerne tage sorgen med i baghovedet når du flytter din opmærksomhed ud på fx solen i dit ansigt, fuglene som fløjter og træerne som springer ud. Sorgen vil ikke forsvinde når dit fokus er på dine omgivelser, men den vil være lidt lettere at bære. Dit fokus på dine omgivelser, vil hjælpe dig igennem din sorg.

Symptomer ved sorg

  • Tristhed
  • Opgivenhed
  • Angst
  • Vrede

Sorg kan blandt andet behandles effektivt med metakognitiv terapi.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Faktaboks
  • Sorg er en menneskelig reaktion.
  • Ingen mennesker kommer gennem livet uden at opleve alvorlige tab, som medfører sorg på forskellige niveauer.
  • Tidligere troede man, at mennesker gennemlevede bestemte sorg-faser i en særlig rækkefølge.
  • Det er dog mere almindeligt, at man bevæger sig ind og ud af sorgen, som tiden går.
Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk